söndag 20 maj 2012

Everybody is a genius. -Sara


Något som är fruktansvärt störande är att människor så ofta sätts i "fack"
- Du har MVG i matte, du måste vara smart
- Du har IG i matte, du är korkad


Min engelskalärare är en klok(lite knäpp! men klok) man som så fint förklarade för mig en gång att man inte föds smart utan att man blir smart genom upplevelser och tider man går igenom. Ingen föds naturligt till att vara bättre än den andre inom ett område. Jag är ganska bra på matte, oftast, och det tror jag beror på att min pappa satte sig ner med mig som liten och lärde mig hur man kunde tänka och se på olika problem för att lösa dem. Du kanske inte tycker att matte är ditt starkaste ämne och kanske beror detta på att du aldrig riktigt haft upplevelserna för att lära dig tänka "rätt", hade du haft din pappa vid din sida som liten som tjatat på dig om hur man löser vissa problem så kanske du hade haft lättare för matte.

Jag har svårt för de nya ämnena i skolan detta år, Företagsekonomi och Juridik. I början kände jag mig otroligt korkad när jag inte hängde med men sedan kom jag till insikt i att det kanske inte är mig det beror på som person utan mer på att jag inte upplevt tillräckligt för att klara av det "lätt som en plätt".

Ingen är dum. Vissa har haft otur och gått igenom "fel" upplevelser vilket i sin tur kanske lett till mindre bra handlingar i framtiden men innerst inne är inte en människa korkad. Jag tror verkligen att alla har ett bra inre, kalla mig en drömmare, men det tror jag verkligen. Dock är allt ytligt som sker runtom det som på ett sätt definierar oss som en person inför andra. Jag hatar det, att människor sätts i fack när vi i grund och botten är likadana, från samma natur.

Ha med detta i tankarna nästa gång du känner dig värdelös..

1 kommentar: